Timemanagement tip - Het To-Do lijstje level 2

Gepubliceerd op 30 juni 2022 om 11:36

Heb jij een last van het to-do-lijstjes-maken-syndroom? Je hebt overal briefjes met to-do lijstjes, op je laptop zitten post-its met herinneringen aan belangrijke taken, maar je hebt nooit het idee overzicht te hebben. Dan is het tijd om daar verandering in te brengen met het to-do lijstje level 2.

 

Notitieboekje 

Alles wat je nodig hebt is een notitieboekje of bullet journal. Sla dit boekje open tot de tweede bladzijde, zodat je aan beide kanten een bladzijde hebt liggen. 

Op de linkerpagina schrijf je alle taken van je to-do lijstjes. Op de rechterpagina schrijf je naast de taak uit welke acties die taak bestaat.

 

Voorbeeld

Kitrand badkamer vervangen                                                                  Materiaal aanschaffen bij bouwmarkt

                                                                                                                      Oude kitrand verwijderen en opruimen

                                                                                                                      Sopje maken

                                                                                                                      Schoonmaken/ontvetten 

                                                                                                                      Spullen verzamelen en sopje maken 

                                                                                                                      Nieuwe kit plaatsen

                                                                                                                      Wachten tot gebruik badkamer

                                                                                                                      Schoonmaken badkamer voor gebruik 

 

Waarom

Nu vraag je je misschien af, waarom zou ik dit doen? Dit is toch veel meer werk? Maar goed plannen kost minder tijd dan steeds opnieuw overzicht te moeten creëren. 

 

Door de taken op 1 plek te noteren, creëer je meer rust en overzicht. 

Door de acties naast de taken te noteren, maak je het concreter en is het makkelijker actie te ondernemen. Daarnaast kom je er misschien achter dat je acties kan combineren. Misschien wil je naast de kitrand vervangen ook een nieuwe buitenlamp plaatsen, die kan je dan meteen bij de bouwmarkt ook meenemen.

 

Ben jij iemand die zich vaak vergist in hoeveel tijd een taak kost en kom je daardoor in de problemen? Ook dan is deze manier van to-do lijstjes bijhouden een goede keuze. Door de acties uit te schrijven, krijg je meer inzicht in hoeveel een taak van je vraagt. Ook geeft het je de mogelijkheid jezelf te timen bij het uitvoeren van die acties, en die kennis kan je dan weer meenemen naar de toekomst.

 

Nu doen of inplannen

Als je je actielijst compleet hebt, is het zaak de acties in te plannen in je agenda. Zijn er taken die minder dan 2 minuten kosten om af te ronden? Doe ze dan meteen. Meer weten over deze 2 minuten regel, lees dan hier verder. Andere acties plan je in. Kijk of je acties kan bundelen en kijk kritisch naar welke acties je het beste op welk moment kan uitvoeren. Houd daarbij rekening met andere taken, je energielevel en je aandachtsspanne. 


Hoe verder

Als je merkt dat je veel aan het strepen bent in je lijstje en je het overzicht aan het verliezen bent, dan sla je de bladzijde om en begin je daar opnieuw. Schrijf alle taken op die nog niet zijn afgestreept en daarnaast de eerstvolgende acties en alle acties die daarop volgen. 

 

Andere mogelijkheden

Een voordeel van het gebruiken van een notitieboekje of bullet journal is dat deze veel mogelijkheden biedt. Schrijf jij vaak korte herinneringen of gedachtenspinsels op een post-it, probeer dan ook eens die te centraliseren in je boekje. Je kan het dan veel makkelijker terugvinden en je kan ze eventueel zelfs omzetten naar een to-do.


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.